Het succes van Singles day in 2018

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Het succes van Singles day in 2018

Wat is Singles Day eigenlijk? Ieder jaar op 11 november is het Singles Day, een dag om het vrijgezellen bestaan te vieren. De feestdag is over komen waaien vanuit China. Het is de tegenhanger van Valentijnsdag. Vrijgezellen vieren het eenzame bestaan en verwennen zichzelf met cadeautjes. Op Singles Day worden er zoals offline als online veel kortingen gegeven om mensen (met name vrijgezellen) tegemoet te komen. Kortingen tijdens deze dag zijn vooral populair op verwenproducten zoals elektronica, horloges, en persoonlijke verzorging.

Het wereldwijde succes van Singles Daysingles-day-11-november

De feestdag die in 1993 is geïntroduceerd in China was in het begin daarom vooral in China een hit. Alibaba, een grote Chinese webwinkel, heeft de feestdag omarmd en is gigantische kortingen gaan geven. In China is er dit jaar zelfs een record van 7.4 miljard dollar omgezet in één uur. Singles Day is inmiddels een populaire feestdag in heel Azië. De omzet is in dit deel van de wereld dan ook het grootst. Rusland deed dit jaar ook voor het eerst aan Singles Day. De Russen deden op Singles Day dit jaar tien keer meer transacties in vergelijking met 11 november 2016. In de rest van Europa slaat Singles Day ook steeds meer aan. Spaanse consumenten deden vijf keer meer transacties dan op een gemiddelde dag. In Frankrijk was de groei van aankomen op 11 november 54% en in Duitsland bleef dit bij een magere 15%. Het Verenigde Koninkrijk blijft nog steeds bij Chinese webshops aanschaffen, ze deden tien keer meer transacties dit jaar bij Chinese webshops dan vorig jaar. Al jaren wordt er wereldwijd meer omzet gedraaid op Singles Day dan op bekende Amerikaanse dagen zoals Black Friday en Cyber Monday.

Gaat Amerika mee met deze Chinese feestdag?

In de Verenigde Staten wordt er steeds meer gedaan aan Singles Day maar zijn dagen als Black Friday, Prime day en Cyber Monday nog steeds populairder. Nike en Addidas doen ook mee aan de kortingen en veel Amerikanen bestellen dan wel sneakers bij deze bekende merken. Er werden dit jaar in de Verenigde Staten was er een stijging van 22% in vergelijking met een normale dag. Een geringe stijging met name omdat de meeste Amerikaanse (web) winkels niet meededen aan de gigantische kortingen.

Het succes van Singles Day in Nederland

Nederlanders shoppen steeds meer online en ook steeds meer over de grens. De Nederlandse bedrijven en webwinkels kunnen dus haast niet achter blijven. Nederlanders reserveren bewust een budget voor de feestdagen en als Nederlandse bedrijven daarin niet mee gaan, zullen Nederlanders dat budget ergens anders besteden. Veel Nederlanders kopen namelijk ook geregeld op webshops zoals AliExpress, Nike en Addidas. Het is dus belangrijk voor (web) winkels om mee te gaan in deze online trend. In 2017 hebben ze een aantal grote webwinkels mee gedaan aan Singles Day en met succes. Singles Day is in Nederland eigenlijk pas een succes sinds 2017. Afgelopen jaren is er in Nederland nog niet veel gebeurt op 11 november. Dit jaar gingen grote webwinkels in Nederland zoals bol.com, Blokker, BCC en de Mediamarkt ook meedoen met Singles Day. Een aantal webwinkels hebben dat afgelopen jaar getest en hebben ook flinke kortingen beloofd op Singles Day 11 november 2019. Nederlanders zijn in de maand november altijd bezig met het kopen van cadeaus voor Sinterklaas en Kerst, dus ze gaan toch wel winkelen al dan niet offline of online. De kortingen van Singles Day zullen er voor zorgen dat Nederlanders alleen maar sneller producten aanschaffen. Bol.com heeft aangegeven dat Singles Day een succes was en de drukste zaterdag van 2018 tot nu toe was.

Share.

About Author

Comments are closed.